Staatsbosbeheer

Functie onder druk

Niet zo lang geleden stonden de rol en functie van Staatsbosbeheer flink onder druk. Dit had gevolgen voor de funding en zelfs het voortbestaan van de organisatie op de lange termijn. Een draai naar een ondernemender en marktgerichtere aanpak was daarom noodzakelijk.

Behoeften divers

De behoeften van de verschillende doelgroepen van Staatsbosbeheer leken op het eerste gezicht divers: van uitwaaien en actief recreëren tot kunnen genieten van de stilte en de pure natuur bij consumenten, dat werd samengevat als: ‘natuurlijke ruimte om iets te doen’.

Daarnaast was de zakelijke markt geïnteresseerd in het gebruik van de grondstoffen (hout, biomassa) en het exploiteren van horeca- en recreatievoorzieningen van Staatsbosbeheer.

Belofte én Bewijs

Marktonderzoek en enkele intensieve License-to-Win sessies resulteerden in de 3 B’s van Staatsbosbeheer: Beschermen, Beleven en Benutten. Dit werd vertaald in een aantrekkelijke pay-off: ‘Het zit in onze natuur’.

Dat hebben we samen met het marketingteam van Staatsbosbeheer ingevuld met meerdere proposities die het bewijs voor de belofte leveren, zoals het ‘blotevoetenpad’ voor kinderen, ‘Overnachten in de natuur’ en ‘Hollands Hout’ voor de zakelijke markt. Dat leverde enkele mooie kippenvel momenten op.

Leuk weetje

Sinds begin 2019 houdt Adriaan Oomen kantoor in de Gendste Polder aan de Waal, een recent ontwikkeld natuurgebied van Staatsbosbeheer. Er lopen half wilde Konikpaarden en Rode Geus runderen vrij rond en je kunt overal van de paden af om naar hartenlust door de natuur te struinen. Hoe gaaf is dat?

https://adriaanoomen.nl/wp-content/uploads/2018/11/add-focus-adriaan-oomen-portret-160x160.jpg

Is jouw organisatie toe aan een onweerstaanbare belofte?

https://adriaanoomen.nl/wp-content/uploads/2018/11/add-focus-adriaan-oomen-portret-160x160.jpg

Is jouw organisatie toe aan een onweerstaanbare belofte?